24 manieren om je zelfvertrouwen te vergroten

Een van de dingen die me jarenlang heeft verhinderd om achter mijn dromen aan te gaan, was faalangst…en het gebrek aan zelfvertrouwen dat ik nodig had om eroverheen te komen.

Ik denk dat we er tot op zekere hoogte allemaal mee te maken hebben, maar hoe kom je over die angst heen?

Door te werken aan je zelfvertrouwen en je zelfbeeld. Zonder dat ik het echt zo noemde, is dat toch wat ik jaren heb gedaan. Zo ben ik over mijn angsten heen gekomen en kon ik eindelijk mijn dromen achterna.

24 manieren om je zelfvertrouwen te vergroten

Neem de controle over je zelfvertrouwen

Heb je niet veel zelfvertrouwen en vraag je je af of het mogelijk is om daar iets aan te doen? Heb je zelf controle over je zelfvertrouwen?

Ook al lijkt het misschien niet zo, als je weinig zelfvertrouwen hebt, toch ben ik er heilig van overtuigd dat je dingen kunt doen om je zelfvertrouwen te vergroten. Het is niet erfelijk bepaald en je bent niet afhankelijk van anderen om je zelfvertrouwen te vergroten. Als je ervan overtuigd bent dat je niet erg slim, deskundig, handig, knap of wat dan ook bent, dan is dat gelukkig te veranderen.

Je kunt iemand worden die respect verdient en iemand die die achter zijn of haar dromen aanjaagt, ook als anderen zich daar negatief over uitlaten.

Je kunt dit doen door de controle over je leven te nemen en controle te nemen over je zelfvertrouwen. Door bepaalde dingen te doen om jezelf te verbeteren, je zelfbeeld te verbeteren, kun je dat zelfvertrouwen vergroten, zonder dat je er iemand voor nodig hebt.

Ik geef je 24 manieren waarop je dat kunt bereiken. Geen ervan is revolutionair, geen ervan doet het in zijn eentje. Het is zeker geen volledige lijst. Het zijn mijn favorieten, voor mij werkten ze.

Je hoeft niet alles te doen. Het is geen recept of zo. Kies eruit wat je aanspreekt, begin met een paar en probeer het uit. Als het werkt, probeer ook andere manieren. Als het niet werkt, probeer ook andere manieren.

Hier komen ze in willekeurige volgorde:

1. Verzorg jezelf. Het ligt misschien voor de hand, maar je staat ervan te kijken wat een douche- of scheerbeurt voor invloed kunnen hebben op jouw zefvertrouwen en je zelfbeeld. Er zijn dagen geweest dat ik me echt een compleet ander mens voelde.

2. Trek wat moois aan. Deze komt voort uit de vorige. Als je iets moois aantrekt, voel je je ook beter over jezelf. Je voelt je succesvol en representatief en je kunt de wereld weer aan. Iets moois aantrekken is iets persoonlijks. Het hoeft geen outfit van honderden Euro’s te zijn, maar het kan ook iets casuals zijn dat er mooi en representatief uitziet.

3. Je zelfbeeld bewerken. Ons zelfbeeld is erg belanrgijk voor ons. Belangrijker nog dan we ons vaak realiseren. We hebben een beeld van onszelf in ons hoofd en dat bepaalt hoeveel zelfvertrouwen we hebben. Dit beeld staat niet vast. Je kunt het veranderen. Ga aan de slag met je mentale Photoshopkunsten en bewerk je zelfbeeld. Als het niet zo goed is, verander het dan. Vraag jezelf af waarom je jezelf zo ziet en bedenk een manier om het te veranderen.

4. Positief denken. Toen ik begon met sporten, leerde ik hoe je negatieve gedachten (zie volgende punt) vervangt door positieve gedachten. Hoe je echt je gedachten kunt veranderen, en wat er dan voor positieve dingen gebeuren. Door dit kleine dingetje was ik binnen een jaar in staat een marathon te lopen. Het klink misschien vreemd of zweverig, maar het werkt wel. Probeer het maar eens uit.

5. Negatieve gedachten de kop indrukken. Het lijkt op het vorige, maar is belangrijk genoeg om apart te vermelden. Je moet opletten wat je over jezelf denkt en wat je aan het doen bent. Het overkwam me vaker als ik aan het sporten was, dat ik tegen mezelf zei “Dit is veel te zwaar. Ik wil stoppen en tv kijken.” Ik leerde vrij snel om dit soort gedachten te herkennen en om ze de kop in te drukken. Daarna verving ik het door een positieve. “Kom op je kunt het! Nog maar een paar honderd meter!”

6. Ken jezelf. De oude Grieken wisten het al, ken jezelf, γνῶθι σεαυτόν (gnothi seauton). Deze woorden stonden stonden bij de tempel van Apollo, waar het Orakel van Delphi werd geraadpleegd.

Net als een generaal die zorgt dat hij zijn vijand door en door kent. Je kunt de vijand niet verslaan als je hem niet kent. Als je een negatief zelfbeeld probeert te veranderen en je zelfvertrouwen probeert te vergroten, dan ben je zelf je eigen vijand. Leer jezelf goed kennen. Let op je gedachten. Schrijf over jezelf in een dagboek, over je gedachten en analyseer waarom je zo negatief denkt over jezelf. Denk dan na over je goede eigenschappen, waar je goed in bent, wat je leuk vindt. Bekijk je beperkingen en bekijk of het echte beperkingen zijn of beperkingen die je jezelf hebt opgelegd. Graaf diep in jezelf en je zult (uiteindelijk) een veel groter zelfvertrouwen krijgen.

7. Positief handelen. Je moet niet alleen positief denken, je moet je er ook naar gedragen. Daden zijn de sleutel tot het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Leren om positief te denken, is een, maar als je ernaar begint te handelen, dan verander je jezelf, elke keer opnieuw. Je bent wat je doet, dus als je verandert wat je doet, dan verander je wat je bent. Gedraag je op een positieve manier, kom in actie, in plaats van dat je tegen jezelf zegt dat je het toch niet kunt, wees positief. Praat op een positieve manier tegen mensen, stop energie in dingen doen. Je zult dan snel een verschil gaan merken.

8. Wees aardig en gul. Erg zoetsappig. Als het je te zoetsappig is, sla deze dan maar over. Voor de anderen, weet dat aardig zijn tegen anderen, en gul zijn met jezelf en je tijd en wat je hebt, een geweldige manier is om je zelfvertrouwen te vergroten. Hanteer de gouden regel en je begint je goed te voelen over jezelf, dat je een goed mens bent. Het is erg krachtig voor je zelfvertrouwen, geloof me. De gouden regel houdt in: Als je anderen behandelt, zoals je zelf ook behandeld wilt worden, dan leidt dat uiteindelijk tot jouw eiegn geluk.

9. Wees voorbereid. Het is moeilijk om zelfvertrouwen te hebben, als je er niet van overtuigd bent dat je iets goed kunt doen. Raak dit gevoel kwijt door jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden. Zie het als een examen. Als je niet hebt geleerd, zul je weinig vertrouwen hebben dat je het goed gaat maken. Maar als je je kapotgeleerd hebt, dan ben je voorbeired en heb je er veel meer vertrouwen in. Zie je leven als een examen en bereid je goed voor.

10. Ken je principes en houd je daaraan. Wat zijn de principes waarop jouw leven is gebaseerd? Als je dat niet weet, dan heb je een probleem, omdat je het gevoel hebt dat je niet verder komt. Ikzelf probeer te leven volgens de gouden regel (en dat lukt lang niet altijd!). Dat is mijn belanrgijkste principe en ik probeer mijn leven op die manier te leven. Ik heb er meer, maar ze hangen allemaal hiermee samen. Denk eens na over jouw principes. Je hebt ze vast wel, maar je hebt er misschien niet veel aandacht aan besteed. Bedenk dan eens of je echt volgens deze principes leeft, of dat je er alleen maar in gelooft maar er niet naar handelt.

11. Spreek langzaam. Iets heel simpels, maar het kan een groot verschil maken in hoe anderen naar jou kijken. Een belangrijke persoon, iemand die autoriteit uitstraalt, spreekt langzaam. Het laat zelfvertrouwen zien. Een persoon die het gevoel heeft dat hij of zij het niet waard is om naar te worden geluisterd, zal snel praten, omdat diegene niet wil dat anderen wachten op iets dat niet waard iets om te worden gehoord. Zelfs als je niet het zelfvertrouwen hebt van iemand die langzaam praat, probeer het toch eens een paar keer uit. Je voelt je veel zelfverzekerder. Natuurlijk moet je het niet overdrijven, maar je moet ook niet gehaast klinken.

12. Maak jezelf lang. Mijn houding is niet geweldig, dus het komt misschien hypocriet over, maar ik weet dat het werkt, omdat ik het vaker probeer. Als ik mezelf eraan herinner om rechtop te staan en mezelf lang te maken, dan voel ik me veel beter over mezelf. Ik stel me voor dat er een touw vanuit de lucht aan mijn hoofd trekt. Dan maak ik me vanzelflang en sta ik recht. Een bijkomstig effect is, dat mensen die zich langmaken en rechtop staan, een stuk aantrekkelijker zijn. En dat is altijd positief.

13. Vergroot je deskundigheid. Hoe voel je je deskundiger? Door deskundiger te worden. Hoe doe je dat? Door te studeren en te oefenen. Als je bijvoorbeeld een betere schrijver wilt worden, probeer dan niet in een keer een volleerd schrijver te worden, maar begin gewoon meer te schrijven. Dagboek, blog, schrijf korte verhalen, schrijf als freelancer. Hoe meer je schrijft, hoe beter je zult worden. Reserveer bijvoorbeeld elke dag 30 minuten om te schrijven en je zult zien dat oefenieng kunst baart.

14. Stel een klein doel en bereik het. Veel mensen maken de fout om een groot en onrealistisch doel te stellen. Dan falen ze en raken ze ontmoedigd. Stel jezelf in plaats daarvan een doel dat wel te bereiken is. Stel een doel waarvan je WEET dat je hebt kunt bereiken en bereik het doel vervolgens. Dat voelt goed. Stel dan een nieuw klein doel en bereik dat ook. Hoe meer kleine doelen je bereikt, hoe beter je erin zult worden. Al vrij snel zul je jezelf grotere (maar nog steeds bereikbare) doelen gaan stellen en die ook bereiken.

15. Verander een kleine gewoonte. Geen grote, zoals stoppen met roken. Gewoon een kleintje, zoals dingen opschrijven. Of 10 minuten eerder opstaan. Of een glas water drinken als je opstaat. Iets kleins, waarvan je weet dat je het kunt. Doe dat een maand. Als je dat hebt bereikt, zal dat ook erg goed voelen.

16. Concentreer je op oplossingen. Als je veel klaagt, of je concentreet op problemen, verander dat dan nu. Jezelf richten op oplossingen, in plaats van op problemen is een van de beste dingen die je kunt doen voor je zelfvertrouwen en voor je carrière. “Ik ben lui en dik!” Hoe kun je dat oplossen? “Maar ik kan mezelf niet motiveren!” Hoe kun je dat oplossen? “Maar ik heb geen energie!” Hoe los je dat op?

17. Glimlach. Dit werkt. Ik voel me meteen beter als ik glimlach en het helpt me ook om aardiger voor anderen te zijn. Iets kleins dat een kettingreactie kan opleveren. Niet slecht toch?

18. Wees dankbaar. Als je dankbaar bent voor wat je hebt in je leven, of voor wat je van anderen hebt gekregen, dan zet dat je weer even op je plek. Het is ook een positieve ervaring die jouw zelfbeeld zal verbeteren.

19. Ga bewegen.Door te bewegen voel je jezelf krachtiger en ga je beter in je vel zitten. Je hoeft alleen maar een paar keer per week een stuk te gaan wandelen en je zult het verschil merken.

20. Doe iets wat je tot nu toe hebt uitgesteld. Wat staat er al heel lang op jouw to-do-list? Doe het morgen als eerste. Dan ben je ervan af en dat is een heerlijk gevoel.

21. Doe iets. Iets doen, is altijd beter dan niets doen. Natuurlijk kun je iets fout doen, maar dat hoort erbij in het leven. Daar leer je van. Zonder fouten, zou je nooit beter kunnen worden. Maak je er dus niet druk om, maar ga iets doen. Kom uit die luie stoel en doe iets, ga bewegen of ga iets doen waardoor je iets bereikt.

22. Neem kleine stapjes. Een groot project kan overweldigend zijn en bedreigend, ook voor de besten onder ons. In plaats daarvan verdeel het in kleine stukjes en maak elke keer een stap af. Elke keer als je zo’n stapje afmaakt, voel je je beter en uiteindelijk leidt het tot een grote prestatie. Probeer altijd zo te werken en voor je het weet, blaak je van het zelfvertrouwen.

23. Ruim je bureau op. Dit lijkt misschien iets kleins en simpels (misschien voor sommigen niet eens), maar voor mij werkt het altijd erg goed. Als mijn bureau rommelig wordt en de wereld om me heen een chaos is, dan is mijn bureau opruimen mijn manier om een klein beetje van mijn leven onder controle te krijgen. Het is een rustpunt in de chaos om me heen.

24. Bewapen jezelf met kennis. Het ligt in het verlengde van deskundigheid vergroten en voorbereid zijn. Door je kennis te vergroten, voel je je een stuk zelfverzekerder. Je bouwt kennis op door te onderzoeken en te studeren. Internet is een geweldig hulpmiddel en ook de mensen om je heen. Mensen die gedaan hebben wat jij ook wilt, boeken, tijdschriften, onderwijsinstellingen, of een cursus over zelfvertrouwen. Wil je ook mijn review lezen over de e-cursus blijvend zelfvertrouwen van Frank de Moei?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto’s:

  1. imagerymajestic at FreeDigitalPhotos.net
  2. onbekend

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *